☼ Szkoła Tradycyjnej Medycyny Chińskiej ☼
ZAPRASZAMY NA NOWĄ EDYCJĘ szkolenia:
Podstawowy kurs masażu stóp On Zon Su 按踵術 - starożytna chińska refleksologia stóp. Kurs dziewięcioczęściowy. Warszawa, XI 2023 - VI 2024 roku. Prowadzi Lada Malinakova.
MOŻNA JESZCZE DOŁĄCZYĆ DO SZKOLENIA, A ZALEGŁE SESJE ZALICZYĆ ONLINE.
Informacje i zapisy:
Lada Malinakova, Marian Nosal, komórka: 571245333; stacjonarny: 224785715, więcej…
ĆWICZENIA ONLINE: Qigong Jadeitowej Księżniczki ONLINE, ćwiczenia dla zdrowia i witalności. Środy i piątki 7:45-9:15 - Warszawa, i Internet cały. Prowadzi Marian Nosal, więcej…
Fragment przykładowych materiałów do seminarium - cytaty z klasyki medycyny chińskiej
1) Wola i Zamysł (zhi yi) w klasycznych i medycznych tekstach2) Emocje (dwa dni)
SUWEN 23
Oto jaki jest skutek opanowania przez Pięć esencji:
kiedy esencje i tchnienia opanowują Serce, pojawia się wesołość (xi)
kiedy opanowują Płuca, pojawia się smutek (bei)
kiedy opanowują Wątrobę, pojawia się poczucie ucisku (you
kiedy opanowują Śledzionę, pojawia się lęk.(wei)
kiedy opanowują Nerki, pojawia się strach (kong).
LINGSHU 8
A. Huangdi postawił następujące pytanie Qi Bo:
Jeśli chodzi o nakłuwanie, podstawą jest pozostawanie zakorzenionym w duchach.Krew i
odnowa i tchnienia (ying qi), esencje i duchy(jing shen)
oto co gromadzi Pięć zang.
Jeśli zdarzy się, że na skutek przepełnienia i całkowitego opanowania, opuszczają one zang wówczas esencje się gubią, Hun i Po zostają porwane poprzez niekontrolowane pobudzenie (fei yang) Wola i Zamysł (zhi yi(zhi 志). (yi ).
ulegają pomieszaniu w nieładzie, właściwe dzialanie i refleksja nas opuszczają.
Skąd to się bierze?
Czy trzeba za to obarczyć odpowiedzialnością Niebo?
Czy jest to błędem człowieka?
I co nazywa się Cnotą, tchnieniami, życiem, esencjami, duchami, Hun i Po, Sercem, Zamysłem, właściwym działaniem, refleksją?
(ying qi營氣)
(jing shen精神
(fei yang飛揚)
(zhi 志).
(yi 意).
B. Qi Bo odpowiedział: Niebo we mnie jest Cnotą (de) Ziemia we mnie jest tchnieniami (qi ).
Cnota spływa, tchnienia rozprzestrzeniają się i to jest życie (sheng).
Pojawianie się żywych istot wskazuje na obecność esencji (jing).
Dwie esencje pozostające w uścisku wskazują na obecność duchów (shen).
Przemieszczanie się wierne za duchami w ich wędrówkach wskazuje na obecność Hun.
Łączenie się z esencjami w ich wejściach i wejściach wskazuje na obecność Po.
Jeśli mamy na myśli to co ponosi odpowiedzialność za istoty mówimy o Sercu.
Gdy Serce angażuje przykłada się będziemy mówili o Zamyśle (yi).
Gdy Zamysł się ustala, będziemy mówili o Woli (zhi )
…Jeśli Wola, która się utrzymuje, zmienia się, będziemy mówić o Myśli (si).
Jeśli Myśl ma daleki i potężny zasięg, będziemy mówić o refleksji (lu ).
Kiedy refleksja obejmuje wszystkich ludzi, będziemy mówić o właściwym działaniu (zhi )
(de ).
(qi 氣).
(sheng
(jing 精).
(shen 神).
(yi 意).
(zhi 志).
si 思).
lü 慮).
(zhi 智).
3) Punkty meridianu perikardium
SHOU JUEYIN – XINSHU 心主 – PERICARDIUM
1.TIANCHI- 天 池 -T’IEN CH’IH
TIAN, 天
Ricci 4938-Grand Ricci 10917 – Wieger 1C,60 C- Mathews 6361
Firmament, Niebo. To co naturalne.Pan Nieba. Czas, pory roku. Szlachetny. (fr)
Firmament, Niebo, powietrze.natura.Najwyższy prawodawca. Niebiański. Opatrzność.(ang)
CHI, 池
Ricci 0893- Grand Ricci 1878 – Wieger cf 107b –Mathews 1032
Stawek, staw, basen, rezerwuar, cysterna, pływalnia.
Fosa pod murami wypełniona wodą.(fr)
Okrągły basen wodny, staw, cysterna, tank wodny.(ang)
2.TIAN QUAN - 天 泉 – T‘IEN CH’UAN
TIAN, 天
Ricci 4938 – Grand Ricci – Wieger 1C, 60C –Mathews 6361
Firmament, Niebo.To co naturalne. Pan Nieba. Czas, pory roku. Władczy. (fr)
Firmament. Niebo, powietrze, natura. Najwyższy prawodawca. Niebiański. Opatrzność.(ang)
QUAN, 泉
Ricci 1386 – Grand Ricci – Wieger - 125F – Mathews 1674
Źródło, fontanna. Pieniądz (fr)
Fontanna, źródło. Drobne, metalowe pieniążki, pieniądze, dobrobyt.(ang)